Tuesday, February 14, 2012

Wahai anak Adam!

Just read a hadith Qudsi, written by scholar Imam Al-Ghazali in his books, Al Mawa'iz Fil Ahadis al-Qudsiah which somehow touches my heart. 
Allah swt berfirman, 

 'Wahai anak Adam, 
Aku hairan kepada mereka yg yakin terhadap kematian tetapi masih bergembira
aku hairan kepada mereka yg yakin terhadap hari perhitungan tetapi masih mengumpul harta
aku hairan kepada mereka yg yakin terhadap kubur, tetapi masih tertawa
aku hairan kepada mereka yg yakin terhadap kehidupan akhirat tetapi dia masih beristirehat
aku hairan kepada mereka yg yakin terhadap dunia dan kemusnahannya tetapi dia masih tenang dengannya
aku hairan kepada mereka yg alim pd lidahnya tetapi jahil pada hatinya
aku hairan kepada mereka yg sibuk bersuci dengan air tetapi hatinya tidak suci
aku hairan kpd mereka yg sibuk dgn keaiban org lain tetapi dia lupa terhadap dirinya sendiri
aku hairan kepada mereka yg mengetahui bhw sesungguhnya Allah itu mengawasinya tetapi dia masih melakukan maksiat atau mereka yg mengetahuinya sesusungguhnya dia akan mati keseorangan, akan memasuki kubur keseorangan dan akan dihitung keseorangan tetapi masih jinak bersama manusia
ketahuilah, tiada Tuhan yg sebenarnya melainkan Aku dan sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba dan utusanKu


p/s terasa diri sangat hipokrit, menggigil bila taip every letters of it.
ampunkan aku Ya Allah